huisregels

HUISHOUDELIJK REGLEMENT

In aanvulling op de statuten van WBE DE AARLANDEN, vastgesteld in de algemene vergadering van 19 maart 2025

HET BESTUUR, TAKEN EN BEVOEGDHEDENARTIKEL 1lid 1.Elk lid van het bestuur treedt uiterlijk drie (3) jaar na zijn benoeming af, volgens een door het bestuur vooraf op te maken rooster van aftreding. Het aftredende bestuurslid is terstond herbenoembaar.lid 2.Bij het ontstaan van één of meer tussentijdse vacatures wordt daarin voorzien op de eerstvolgende ledenvergadering. Nieuwgekozen bestuursleden nemen op het rooster de plaats in van hun voorgangers en worden gekozen en benoemd in de algemene vergadering, welke zo mogelijk in de eerste zes maanden van het jaar wordt gehouden.lid 3.De secretaris vervult de functie van plaatsvervangend voorzitter.

DE VOORZITTER
ARTIKEL 2lid 1.De voorzitter leidt de vergaderingen van het bestuur en de algemene vergadering, regelt de volgorde van behandeling der zaken ter vergadering af te doen en zorgt voor de handhaving van de statuten en van het huishoudelijk reglement. Hij verleent het woord en heeft het recht elke spreker tot orde te roepen of het woord te ontnemen.lid 2.De voorzitter heeft voorts onder meer tot taak:de behartiging van de belangen van - en de goede gang van zaken binnen - de vereniging;het in overleg met de secretaris opstellen van de agenda’s en de convocaties voor bestuurs- en ledenvergaderingen;het handhaven van de orde in en het leiden van de bestuurs- en ledenvergaderingen;handhaven van de statuten en reglementen van de vereniging in de vergaderingen;het er op toezien dat de genomen beslissingen in bestuurs- respectievelijk ledenvergaderingen correct worden uitgevoerd;het verzorgen van de representatie van de vereniging;de ondertekening (samen met de secretaris) van de notulen van alle vergaderingen en de belangrijke uitgaande brieven.

DE SECRETARIS
ARTIKEL 3lid 1.De secretaris voert het secretariaat van de vereniging, waarbij hij zich kan laten bijstaan door één of meer (bestuur)sleden.lid 2De secretaris heeft voorts onder meer tot taak:het uitschrijven en notuleren van bestuurs- en ledenvergaderingen;de mede-ondertekening van de notulen van de bestuurs- en ledenvergaderingen;de administratieve behandeling van de convocaties en agenda’s voor de bestuurs- en ledenvergaderingen;het bijhouden van het register van leden, deelnemers en donateurs;het schriftelijk mededelen van het bestuursbesluit tot toelating aan betrokkene en in voorkomend geval toezenden van de statuten en het huishoudelijk reglement;het verzorgen van de inkomende en uitgaande correspondentie van de vereniging;voorleggen van belangrijke uitgaande brieven ter beoordeling en ondertekening aan de voorzitter;het opstellen van het jaarverslag;de archivering, met uitzondering van de tot de financiële administratie behorende bescheiden;het verzorgen van een juiste registratie van de bestuurssamenstelling bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken;het functioneren als eerste aanspreekpunt van de Wildbeheereenheid;het voorbereiden van de contracten met betrekking tot het door verhuren van jachtvelden van de gemeente, Staatsbosbeheer, e.a.DE

PENNINGMEESTER
ARTIKEL 4lid 1.De penningmeester is verantwoordelijk voor de onder zijn berusting zijnde geldmiddelen der vereniging en tekent de kwitanties. De invordering van de jaarlijkse bijdrage is aan hem opgedragen.lid 2.De penningmeester heeft voorts onder meer tot taak:het opstellen van het concept voor de jaarlijkse begroting;het opstellen van de jaarrekening;het voeren van de boekhouding;het tijdig innen van te vorderen bedragen;het tijdig doen van betalingen binnen de ramingen van de vastgestelde begroting (uitgaven buiten de begroting en boven geraamde begrotingsbedragen zijn in geen geval toegestaan zonder specifiek bestuursbesluit);het adviseren van het bestuur tot het doen van voorstellen aan de ledenvergadering tot begrotingswijzigingen, in de gevallen dat geen of te lage bedragen zijn begroot;het voeren van een goed geldelijk beheer;het adviseren aan het bestuur met betrekking tot het te voeren financieel beleid;het archiveren van alle stukken die tot de financiële administratie behoren.

FINANCIËN
ARTIKEL 5lid 1De jaarbijdragen worden door de AV vastgesteld op voordracht van het bestuur.lid 2De AV kan, op voorstel van het bestuur besluiten administratiekosten in rekening te brengen voor ondermeer jachthuurovereenkomsten en doorschrijven van toestemmingen en/of ontheffingen, alsmede voor het doen uitgaan van betalingsherinneringen.

BESTUURSVERGADERINGEN EN BESLUITVORMING
ARTIKEL 6lid 1.Het bestuur vergadert in ieder geval voorafgaande aan de jaarvergadering en voorts zo dikwijls als de voorzitter dit nodig acht of tenminste twee bestuursleden daarom verzoeken.lid 2.In het laatstbedoelde geval moet de bestuursvergadering binnen drie weken na ontvangst van het onder lid 1 bedoeld verzoek worden gehouden.lid 3.De oproeping voor de bestuursvergadering geschiedt schriftelijk  tenminste zeven dagen voorafgaande aan de vergadering en met vermelding van de agenda en eventuele stukken.lid 4.Van elke bestuursvergadering worden notulen gemaakt die in de volgende bestuursvergadering ter vaststelling worden voorgelegd.

ALGEMENE VERGADERING (AV)
ARTIKEL 7lid 1.De AV kan geen besluiten nemen over een onderwerp, dat niet duidelijk in de agenda als te behandelen agendapunt is omschreven.lid 2.De AV stelt bij aanvang de agenda van de betreffende vergadering vast. lid 3.In de AV wordt melding gemaakt van " ingekomen stukken”.lid 4.Ieder lid kan ter vergadering een voorstel van orde doen. Een dergelijk voorstel betreft de wijze van behandeling van de agenda of van een agendapunt.lid 5.De voorzitter is gerechtigd een lid, deelnemer en donateur wegens (herhaaldelijk) wangedrag tijdens de AV het woord te ontnemen en/of uit de vergadering te laten verwijderen.

ARTIKEL 8Elk lid heeft het recht, staande de vergadering, voorstellen of moties in te dienen. Voorstellen worden na toelichting van de voorsteller alleen dan op de agenda van de volgende vergadering geplaatst, indien de vergadering zich ervoor verklaart.

VERGOEDINGEN
ARTIKEL 9lid 1.Voor bestuurs- en ledenvergaderingen van de WBE worden geen presentie- en reiskosten vergoed.lid 2.Indien het reizen betreft, die in opdracht van het bestuur in het belang van de vereniging geschieden, kunnen vergoedingen voor reis- en verblijfkosten op een door het bestuur van te voren te bepalen basis worden overeengekomen. Deze vergoedingen zullen door de penningmeester worden voldaan.lid 3.De ALV kan besluiten een vergoeding toe te kennen voor het voeren van het secretariaat.

ARTIKEL 10Leden, deelnemers of donateurs of zij die opgehouden lid, deelnemer of donateurs van de vereniging te zijn, kunnen nimmer enige aanspraak op haar bezittingen maken.

INTRODUCTIE
ARTIKEL 11Ieder lid heeft het recht van introductie voor vergaderingen en bijeenkomsten na goedkeuring door de voorzitter. Evenwel mag niet meer dan één keer per jaar dezelfde persoon geïntroduceerd worden.Hij die gebruik maakt van dit recht is verplicht met de introducé te tekenen in het introductieboek en neemt alle verplichtingen op zich van de introducé als gelden deze zijn eigen.

FAUNACOORDINATOR
ARTIKEL 12lid 1.De faunacoördinator wordt op voordracht van het bestuur benoemd door de algemene vergadering. Het betreft een bindende voordracht, waaraan evenwel het bindend karakter kan worden ontnomen door een meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen genomen besluit van de algemene vergadering, genomen in een vergadering waarin tenminste een meerderheid van de leden vertegenwoordigd is.lid 2.Indien geen voordracht door het bestuur is opgemaakt, of het bindend karakter aan de voordracht is ontnomen, is de algemene vergadering vrij in de keuze van de faunacoördinator.lid 3.Iedere drie jaar dient de faunacoördinator (her)benoemd te worden.lid 4.De faunacoördinator heeft tot taak er voor te zorgen dat het faunabeheer planmatig wordt uitgevoerd, al dan niet door het op te stellen van een lokaal (wild)beheerplan, het organiseren van inventarisaties ten behoeve van het in de Wet natuurbescherming voorziene Faunabeheerplan.lid 5.De Faunacoördinator heeft voorts onder meer tot taak:het namens het bestuur optreden als adviseur in alle zaken die wild- en/of faunaschade betreffen;de bemiddeling tussen de betrokken leden om hen vergunning te verlenen om wildschade te bestrijden;het op verzoek van de zittende jachthouder coördineren van de schadebestrijding door een lijst van hiertoe beschikbare leden en deelnemers op te stellen en in overleg met de jachthouder deze in te delen;het coördineren, opvragen, registreren en distribueren van de schademeldingen en afschotgegevens;e.het op verzoek de zittende jachthouder assisteren bij de administratieve afhandeling van schadevergoedingsverzoeken.het opstellen van afschotplannen (indien noodzakelijk) en uitreiken van machtigingenhet opstellen van een jaarlijks verslag

ARTIKEL 13:lid 1.De faunacoördinator kan leden van de vereniging aanwijzen die hem bij de uitvoering bijstaan. lid 2.De faunacoördinator is gerechtigd om het jachttoezicht dat al dan niet onderverantwoordelijkheid van de vereniging in het gebied van de vereniging wordt uitgeoefend, de nodige aanwijzingen te geven.lid 3.De faunacoördinator doet in voorkomend geval voorstellen aan het bestuur over de juiste en evenredige verdeling van ontheffingen over de leden en deelnemers van de vereniging, zulks ter realisering van het Faunabeheerplan van de Faunabeheereenheid.

FAUNAINVENTARISATIES
ARTIKEL 14lid 1.De leden verstrekken jaarlijks tijdig de tel-, afschot- en inventarisatiegegevens aan de secretaris en/of aan de faunacoördinator.lid 2.De leden verplichten zich tot het registreren van afschot en het uitvoeren van inventarisaties/tellingen in de onder hun beheer vallende jachtvelden dan wel het verlenen van medewerking aan commissies en/of werkgroepen die hiermee worden belast.lid 3.Voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is zal wettelijke verplichte registratie van afschot door of namens de jachthouder met een omgevingsvergunning voor een jachtgeweeractiviteit geschieden.lid 4.Als de WBE de onder artikel 17b genoemde organisatievorm heeft zal de wettelijk verplichte registratie van afschot door of namens de toestemminghouders geschieden.lid 3.Voor gebruik van deze gegevens, voor andere doeleinden dan ten behoeven van het opstellen van het provinciale Faunabeheerplan het rapporteren van de uitvoering daarvan of ter ondersteuning van lokale, provinciale of landelijke belangenbehartiging is toestemming van het bestuur van de WBE vereist.

STROPERIJ EN ONWEIDELIJK JAGEN
ARTIKEL 15lid 1.De leden en de deelnemers dienen zowel toezichthouders als de plaatselijke politie onmiddellijk op de hoogte te brengen, indien zij stropen of andere overtredingen van de Wet natuurbescherming waarnemen.lid 2.Het secretariaat dient (schriftelijk) op de hoogte te worden gebracht van bovengenoemde voorvallen.lid 3.Indien leden of deelnemers onweidelijk gedrag of andere handelingen in strijd met de belangen van de vereniging menen waar te nemen bij andere leden of deelnemers en zij deze zelf niet kunnen corrigeren, dienen zij het secretariaat hiervan op de hoogte te brengen.lid 4.De publicatie "Gedragsregels en weidelijkheidsnormen” van de Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging worden als richtlijn gehanteerd.lid 5.Het bestuur kan verzoeken om een schriftelijke en ondertekende melding, alvorens de zaak in behandeling te nemen.lid 6.Deze meldingen zullen door het bestuur vertrouwelijk, zo nodig na hoor en wederhoor, worden behandeld.

BALLOTAGECOMMISSIE
ARTIKEL 16lid 1.Op voordracht van het bestuur kan een Ballotagecommissie worden benoemd door de algemene vergadering. Het betreft een bindende voordracht, waaraan evenwel het bindend karakter kan worden ontnomen door een meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmengenomen besluit van de algemene vergadering, genomen in een vergadering waarin tenminste een meerderheid van de leden vertegenwoordigd is.lid 2.Indien geen voordracht door het bestuur is opgemaakt, of het bindend karakter aan de voordracht is ontnomen, is de Algemene Vergadering vrij in de keuze en samenstelling van de Commissie.lid 3.De Commissie bestaat uit ten minste drie leden en is verantwoording verschuldigd aan het bestuur. De voorzitter van de commissie wordt benoemd door het bestuur.lid 4.Iedere drie jaar treedt een commissielid af en is terstond herkiesbaar.lid 5.      nvtlid 6.De Commissie is belast met de beoordeling van de aanvragen om toelating tot de vereniging van leden, deelnemers en donateurs.lid 7.De Commissie is verplicht een verzoek om te worden toegelaten als lid in te willigen indien de verzoeker jachthouder is van een zelfstandig bejaagbaar jachtveld in het werkgebied van de vereniging en in het bezit is van een geldige omgevingsvergunning voor een jachtgeweeractiviteit, tenzij zwaarwegende en gemotiveerde argumenten een dergelijke inwilliging niet rechtvaardigenlid 8.Met uitzondering van de verzoeken die vallen onder lid 4 stelt de Commissie jaarlijks een voordracht op welke ter goedkeuring aan de algemene vergadering wordt voorgelegd.lid 9.De algemene vergadering beslist bij gewone meerderheid van stemmen.lid 10. Indien een aspirant-lid niet op de voordrachtlijst is vermeld heeft hij de mogelijkheid van beroep op de algemene vergadering op gelijke wijze als voorzien in artikel 8 van de statuten.lid 11. De Commissie is gehouden de niet voordracht tijdig ter kennis te brengen aan betrokkene(n) onder opgaaf van beroepsmogelijkheid.

CONCURRENTIEVERBOD
ARTIKEL 17Het is de leden, deelnemers en donateurs verboden op enigerlei wijze te pogen, direct dan wel indirect, het jachtrecht en/of de toestemming om op die gronden te beheren en/of schade te bestrijden te verwerven op gronden waarop andere leden ditzelfde recht hebben verworven. Dit geldt zowel gedurende de duur van het lidmaatschap, als gedurende de periode van deelnemerschap of begunstiging, alsmede gedurende drie jaar, volgende op de eventuele beëindiging van het lidmaatschap, dan wel het deelnemerschap of begunstiging, één en ander op verbeurte van een door de WBE direct opeisbare en niet voor compensatie vatbare boete van euro 1.000 (eenduizend) voor iedere overtreding of dag, dat een overtreding voortduurt.Vorenstaand verbod is niet van kracht indien de leden, deelnemers of donateurs bedoeld recht verkrijgen door eigendomsverkrijging van de gronden waarop dit recht wordt uitgeoefend, danwel indien het initiatief tot verhuur respectievelijk tot toestemming voor beheer en schadebestrijding genomen wordt door de verhuurder.

OPZEGGING VAN EN ONTZETTING UIT HET LIDMAATSCHAP
ARTIKEL 18lid 1.Alvorens het bestuur conform het bepaalde in de statuten besluit tot opzegging van het lidmaatschap, dan wel ontzetting uit het lidmaatschap, krijgt het betreffende lid, dan wel krijgen de betreffende leden, via de secretaris van de vereniging een schriftelijke kennisgeving bij aangetekend schrijven van het voornemen van het besluit.lid 2.In betreffend schrijven dient het lid te worden gewezen op de mogelijkheid, bij dit artikel verleend, om in een bijzondere bestuursvergadering te worden gehoord.lid 3.Het verzoek tot een bijzondere bestuursvergadering dient het lid binnen acht dagen na ontvangst van de kennisgeving van het bestuur bij aangetekend schrijven aan de secretaris van de vereniging kenbaar te maken.lid 4.Het bestuur zal zo spoedig mogelijk de bijzondere vergadering houden en het lid daarvan op de hoogte te stellen door mededeling van datum, tijd en plaats van de bijzondere vergadering.lid 5.Indien het bestuur ook na deze bijzondere vergadering blijft bij het besluit tot opzegging dan wel ontzetting zal overigens worden gehandeld op de wijze als voorzien in de statuten.lid 6Niet tijdige (volledige) betaling van de jaarlijkse bijdrage, inclusief enige verhoging wegens late betaling, na 2 (email en/of telefonische) verzoeken van het bestuur, wordt gezien als een wederzijds verzoek tot opzegging van het lidmaatschap.   (toevoeging ALV 2024-02-15)

SLOTBEPALING
ARTIKEL 19Daar waar dit Huishoudelijk Reglement niet voorziet beslist het bestuur.





De wildbeheereenheid is de vereniging van lokale jachthouders en jagers die uitvoering geeft aan verantwoord en duurzaam wildbeheer.